Nya insikter

Senaste dagarnas insikter kommer här i punktform...
 
¤ "Det är inte dialekten som gör människan, utan människan som gör dialekten". Jag har alltid tyckt värmlänska har låtit mysigt, men igår insåg jag att det beror vem som pratar och hur de pratar. Det kändes precis som om jag var mitt inne i en filminspelning, som gjorde ironi på hur man kan bli behandlad inom vården. Såg dock varken kamerateam eller Mia Skäringer så jag insåg att det var verklighet. Skrämmande!
 
¤ Det finns också människor som jobbar inom vården som lyssnar på patientens behov och låter dem prata till punkt, utan att redan i förväg ha bestämt sig för hur patienten känner och vad den behöver. De är verkligen guld värda! Tänk vad mycket tid som kunde sparas på att ALLA lyssnade på patientens behov där och då, istället för att köra över människor i en utsatt situation med en nonchalant översittarattityd. Visa respekt för andra människor är väl ändå A och O inom vården. Och alla andra branscher också för den delen.
 
¤ När jag gör något för för någon annan för att jag vill göra det, och inte för att jag måste eller borde, så känns det gott i själ och hjärta. Jag känner att jag gör skillnad. Igår var en sån dag, som jag hade kunnat stressa upp mig för att många behövde min hjälp, men det enda jag kände var värme och tacksamhet.  Å andra sidan så handlar det ju också om att inte bli tagen för given, utan att det finns respekt och ödmjukhet från båda håll. 
 
¤ En gåva tidigare under veckan, som jag blev oerhört glad över redan då , fick ännu djupare betydelse under gårdagen. Jag är så glad över min rengöringspenna till kameran ...
 
 
.... och jag är ofantligt mycket gladare över att det var det enda i kameraväg jag fick. Jag förväntar mig inte att alla ska förstå, men DU (som det berör) förstår, hoppas jag... TACK!
 
¤ Sittande i TV-soffan under gårkvällen framför ett avsnitt av Parneviks, som jag inte hade sett, inser jag att  jag också vill vara gäst hos Mia och Jesper!!! Och då tänker jag inte på huset i första hand, utan på dem som personer. Så sköna de verkar vara! Jag har skrattat och gråtit med dem och deras gäster många gånger. Heja Mia! Du är så härlig!
 
¤ Idag upptäckte jag att det var roligare att gå i en bilaffär, när det inte var vi själva som behövde eller ville byta bil. Det brukar annars vara bland det tråkigaste och jobbigaste jag gör. Undrar just hur många gånger i mitt liv, som jag stannat eller i alla fall försökt stanna i bilen, utanför en bilaffär???
 
Det var lite av mina tankar just nu - en del djupa och andra lite mer banala.
Nu checkar jag ut för att fortsätta njuta av kvällen här hemma i mitt eget  "Casa Mia".
 
 
På återskrivande...
 
 
 

Kommentera här: