Lucia 2019

 
Årets luciamorgon var precis lika magisk som det här fotot, som dottern tog på fikabordet, visar. Fast jag hade varit upp och sett lite av luciatåget på TV,  och således visste att det var lucia, så var jag inte alls beredd på att barnbarnen skulle komma och lussa. Fast den större kommit varje år blev jag så överraskad.
 
 
Mina finaste❤
 
Även dottern hade klätt upp sig...
 
 
 Kakan som de hade bakat på morgonen var gudomligt god. När jag pratade om att tända ljus, trodde gumman att jag menade tårtljus. När vi inte hade några sådana ljus, kom hon på att hon kunde dekorera kakan med pepparkakor. Jag bara älskar hennes kreativitet! 
 
 
Dan före var jag och tanterna och klippte oss. Eftersom jag ju inte kan köra för tillfället, så följde även mannen med. Vi började som vanligt med en lunchfika på Espreso House. Hos frissan fick vi sedan veta att "vår" frissa skulle flytta till Umeå. Jättetråkigt! För oss.... Men det finns ju fler frissor, så det vore dumt och gräva ner sig för det. Fast man kan ju  tycka att pojkvännen hade kunnat flytta norrut istället🤣
Jag kom hem med två presenter. Min moster, som var upp och hälsade på för några veckor sedan, hade skickat en kudde. Hon frågade när hon var här om jag kunde tänka mig en sån och det gjorde jag. Jag gillar både får och grått fluff och så "får"den mig också att tänka på Pumin❤ Hon var grå och fluffig och vallade oss som sin egen lilla fårhjord.
 
 
Svärmor var iväg på egna äventyr när hon hade klippt sig. Hon skickade med mig en brun papperskasse hem. I den var denna julgrupp:
 
 
Julen är här. Vi har redan sett fler julfilmer än vi brukar se under jultider. Före jul brukar det finnas så mycket annat att göra. Jag saknar en del av det jag brukar eller skulle velat göra, men väljer att göra annat som jag också tycker om. 
Julaftonen är också  planerad utifrån de förutsättningar som finns. Jag känner mig så nöjd med lösningen. På Dan, när dottern med familj är med oss äter vi köpestomtegröt och smörgås och spelar paketleken. Senare äter vi som blir kvar, 5 vuxna, buffé som vi beställt och hämtat dagen före. Bara plocka fram och ställa på bordet. Det mesta kallt, bara nån rätt som ska värmas. Och..... det är inte julmat! Jag längtar redan😊 Ibland ger livet oss möjligheter att tänka om. Inte bara köra på som man alltid har gjort. Jo, jag gillar traditioner också, men julmaten känns inte som det jag längtar efter mest under julen. Vem vet? Vi kanske skapar nya traditioner, som ger mer tid till att umgås och bara ta det lugnt. Inte för att jag brukar ha så många måsten, men att slippa tänka på maten gör ofantligt mycket! Både i tid och ork... 
 
PS. Årets luciafirande på TV var också riktigt stämningsfullt DS

Kommentera här: