Utmaningar

Garnerna har kommit, vilket motiverade till lite städning i garnlådorna.
 
 
Det slutade med att hela den sänglådan nu är fylld med i princip orörda nystan. Vilken skatt! Ändå har jag inte de färgerna jag behöver för nästa projekt ;-) Men sedan får det nog bli köpstopp på garner... ett tag i alla fall.
 
Lantgårdssamlingen är nu redo för flytt. Kossor och får har redan flyttat. Lilltjejens pappa har vad jag förstår lantgård och en sån traktor, så hennes gudmor gav mig denna utmaning. 
 
 
I veckan drog jag igång en annan slags utmaning. Tänkte att jag skulle börja göra en soppa varje vecka. Gillar soppor, men gör det nästan aldrig ändå. Jag pratade med en kompis om att det nog berodde på att det bara var vi i våra familjer som ville ha soppa, och då är det lätt att det inte blir. Tänk vad inspirerad man kan bli bara av att prata med vänner. Jag insåg att om jag gör en soppa, så har jag ju lunch till flera dagar. Sagt och gjort! Först ut blev en röd linssoppa.
 
 
Den blev inte så tokig. Jag toppade med röd paprika och timjan för att få lite mer färg på den, eftersom soppan blev gul. Det här receptet använde jag mig av: http://saltpeppar.se/sandras-roda-linssoppa/
Och nu upptäcker jag att jag glömde en ingrediens!!! Krossade tomater skulle det ju också vara i. Varför blir jag inte förvånad.... Det händer gång på gång! Nästa gång får det bli med tomater. Jag tror det kommer att göra skillnad, även om den var god som den blev också.
 
Under en shoppingrunda med mamma i veckan träffade jag en f.d arbetskollega som välkomnade mig till sandwich-livet. Ett nytt uttryck för mig. Det sätter ord på tillvaron mellan sina egna föräldrar och barnbarnen. Nu har ju inte mitt barnbarn kommit än, men jag kan nog föreställa mig att jag förstår vad hon menar. Jag hoppas att jag kommer att räcka till där det behövs och även njuta av det nya livet.... som sandwich ;-)  Just nu kan jag då bokstavligt talat identifiera mig med ordet. Jag känner mig som en rejäl Dagobert-macka. Vi håller på att försöka lätta på dörren till idet vi byggt upp den senaste tiden och gå mot ljusare tider. Tack och lov så skrämde jag mig själv lite väl mycket, när jag skulle ut på prommis för någon dag sedan. Jag var så säker på att det var det var mina täckbyxor och tänkte att de blivit på tok för snäva. Först någon dag senare gjorde mannen mig uppmärksam på att "mina" var i garaget. Så de jag hade pressat mig in i var en storlek mindre. Pjuu! 
 
I stan pågår SM-veckan för fullt. Många vanliga och ovanliga sporter visas upp och sänds till viss del på TV. 
Vill du utmana dig själv och försöka dig på att ta ett SM-guld, så finns möjligheten att delta i kälkåkning på Vallsberget. Jag avstår i år. Det gäller att inte gå ut för hårt. Lagom är bäst!
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: